New Detail

​Cestování v Ostravě bude bezkontaktní

11/11/2015

Press Release Image

Dopravní podnik Ostrava ve spolupráci s Visa Europe připravují první odbavovací systém s platebními kartami bez papírových dokladů v České republice. Ostrý start se plánuje v létě 2016.

PRAHA, ČESKÁ REPUBLIKA, 11. listopadu 2015 – Místo klasické papírové jízdenky lze již od 1. listopadu v tramvajích, trolejbusech a autobusech Dopravního podniku Ostrava platit dopravní čipovou kartou ODISkou. Funguje to jednoduše - při nástupu do vozidla na začátku jízdy cestující přiloží ODISku k terminálu, z nahraného kreditu se odečte částka 20 korun, což je cena elektronické přestupní jízdenky. Cestující pak může během prvních 30 minut libovolně přestupovat mezi spoji a po posledním přestupu cestovat bez časového omezení až do konce spoje.

A to je teprve začátek. Stejné bezkontaktní terminály budou již v půlce příštího roku schopny přijímat bezkontaktní bankovní karty. Na ambiciózním projektu, který bude v Česku vůbec první svého druhu, se podílí Dopravní podnik Ostrava (DPO), Koordinátor ODIS (KODIS) a Visa Europe.

„Naším úkolem a misí je co nejvěrněji zprostředkovat zkušenosti, které máme z ostatních domácích i zahraničních projektů. Právě v dopravě vidíme do budoucna velký potenciál pro bezkontaktní platební karty. Proto jsme již na konci ledna společně s Arrivou, Českou spořitelnou a Telmaxem spustili první komerční projekt placení bezkontaktní kartou v meziměstských a příměstských autobusech. Jednáme rovněž se zástupci Prahy, Brna i menších měst ohledně možností bezkontaktního placení s využitím platebních karet v hromadné dopravě,“ informoval František Jungr, manažer regionálního rozvoje Visa Europe.

Ostravu inspiroval Londýn

Připravovaný ostravský projekt se řadí do takzvaného otevřeného systému placení v dopravě. V otevřených systémech cestující používají klasickou platební kartu, kterou mají od své banky. Ta pak v dopravních prostředcích slouží jako jízdenka, aniž by se na ni muselo cokoli nahrávat nebo se předem nějak registrovat. Funguje to jednoduše – cestující ji pouze přiloží ve vozidle nebo na nástupišti k platebnímu terminálu – víc netřeba. Údaje o cestovních dokladech jsou uloženy centrálně a cestující je může spravovat přes webový portál na svém počítači, tabletu či mobilním telefonu.

Tento systém s úspěchem funguje od prosince roku 2012 v Londýně, kdy se takto začalo platit v městských autobusech. V současnosti již lze bezkontaktními kartami Visa platit všude tam, kde je akceptována dopravní karta Oyster – tedy nejen v autobusech, ale rovněž ve vlakových spojích, tramvajích, metru, nadzemce London Overground i v kolejové dopravě DLR.

Jak se kartou bude platit v ostravské MHD?

U každých dveří je umístěn nejméně jeden terminál, u některých frekventovaných dveří jsou terminály dva – po jednom na každé straně.

Pro jednotlivé plnocenné jízdenky platí, že cestující nemusí bankovní kartu před jízdou registrovat, stačí ji přiložit při nástupu do vozidla. Při výstupu je přiložení nepovinné, bude však výhodné pro cestující, jejichž cesta je kratší než doba pro levnější jízdenku a kteří už nehodlají dále přestupovat.

Pokud cestující požaduje obyčejnou jízdenku pro sebe, nemusí na terminálu nic volit. Reakce terminálu je dost rychlá na to, aby přiložení karty nezpomalilo průchod cestujících. Úspěšné přiložení karty terminál signalizuje zvukově i zobrazením zprávy.

„Jízdné bude odečteno z karty jednou souhrnnou částkou denně. Pokud by cestující projezdil více, než je cena denní jízdenky, bude mu jízdné automaticky omezeno na cenu denní jízdenky. Nový odbavovací systém se obejde bez papírových dokladů, což je mezi českými projekty bankovních karet novinka,“ vysvětluje František Jungr.

„Terminály budou fungovat ve všech vozidlech Dopravního podniku Ostrava. Projekt je nicméně vyvíjen tak, aby se mohli přidat i další dopravci a bankovní karty byly akceptovány v celém Moravskoslezském kraji. Např. funkce zúčtování transakcí bankovních karet je od počátku svěřena Koordinátorovi ODIS, který bude zpracovávat údaje od všech dopravců v kraji. Tento krajský rozměr je další inovace, kterou se moravskoslezský projekt odlišuje. Jsme rádi, že jsme mohli podpořit projekt, který je v tolika ohledech inovativní, a to i v celoevropském měřítku,“ dodal František Jungr.