New Detail

Z cizinců na českých e-shopech nejvíce zaplatí Slováci

07/03/2016

Press Release Image

PRAHA, ČESKÁ REPUBLIKA, 7. března 2016 – Nakupování přes internet (e-commerce) je dnes u zákazníků již naprosto běžné, přesto je potenciál růstu v této oblasti stále velký. Třeba i proto, že na rozdíl např. od Velké Británie je v České republice sice velký počet e-shopů na počet obyvatel, ale jen málo z nich je terminalizovaných, tj. jen na velmi malém procentu z nich lze platit kartou.

Zatímco počet internetových obchodníků je v obou zemích stejný (zhruba 37 tisíc), v České republice akceptuje platební kartu podle statistik Visa Europe pouze 10 % e-shopů, ve Velké Británii je to téměř 70 %.

Prvenství Slováků je dlouhodobé, ztrácí Rusové

Podle nejnovějších statistik Visa Europe za období od října 2014 do srpna 2015 na českých
e-shopech nejvíce utratili Slováci, a to zhruba 950 milionů korun (35 milionů eur). Jde o meziroční nárůst o více než 50 %. Na druhém místě jsou Britové s necelou půlmiliardou korun (18 milionů eur) a na třetím Američané s více než 400 miliony korun (15 milionů eur). Jejich útraty se meziročně zvýšily o 170 %, respektive 130 %. Další dvě pozice pak patří Němcům a Rusům. Rusové přitom v předchozím období zaujímali druhou příčku.

„Zatímco cizinci z ekonomicky vyspělých zemí jsou zvyklí platit i na internetu kartou, u nakupujících z postkomunistických zemí, tedy včetně Slovenska nebo Česka, zatím v internetovém prostředí stále vítězí hotovost nebo platby na dobírku. Online platby kartou přitom mají celou řadu výhod. Jsou jednoduché, pohodlné, šetří čas a jsou bezpečné pro nakupujícího i obchodníka,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer asociace Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Na internetu se nejvíce utrácí za cestování

Podle údajů Visa Europe cizinci na tuzemských e-shopech nejvíce zaplatili za cestování, tedy například za lístky na dopravu, v cestovních kancelářích nebo za pronájem dopravních prostředků (zhruba 1,3 miliardy korun). Dále pak za spotřební zboží, jako mobilní telefony, šperky, knihy (přes 890 milionů korun), a v neposlední řadě za specializované služby, mezi které patří například počítačové programy, kurýrní služby nebo odborné vybavení obchodních prostor (necelých 680 milionů korun). V nemalé míře pak cizinci utrácejí také za letenky a zábavu. 

Zdroj grafu: Asociace Visa Europe, říjen 2014 – září 2015