New Detail

3 z 5 Čechů chtějí během cest do zahraničí platit kartou nebo mobilem

13/06/2022

Press Release Image

Praha, 13. června 2022 – Čechům se s ustupující pandemií vrací chuť cestovat do zahraničí, podnikat prodloužené víkendy do evropských městech a nakupovat za hranicemi. Během těchto cest se ukazuje, že čeští cestovatelé upřednostňují platby kartami a chytrými zařízeními před hotovostí. Toto zjištění vychází ze studie Travel and Payment Intentions 2022, vypracované společností Visa. Studie pokrývá osm evropských trhů včetně České republiky.[1]

V zahraničí se běžně setkáváme s platbami v cizích měnách, s čímž se pojí i výběr různých platebních metod. Více než 60 % Čechů se vyjádřilo, že během cest do zahraničí upřednostňují platby kartou, telefonem či chytrými hodinkami oproti hotovosti. Tento trend má kořeny v období pandemie, kdy si lidé zvykli nakupovat na internetu a v obchodech platit bezkontaktně. Toto spotřebitelské chování si nyní přenášejí i do cestování.

Češi, kteří při cestování za hranice upřednostňují platby kartou či chytrými zařízeními, tak činí především z důvodu pohodlí (64 %) a rychlosti plateb (64 %). Absenci strachu ze ztráty karty jako důvod uvedlo 47 % respondentů, dalších 40 % oceňuje, že nemusí řešit rozměňování na lokální měnu, a 38 % jako důvod uvedlo bezpečnost.

„To, že se 60 % Čechů při zahraničních cestách spoléhá na bezhotovostní platby jasně ukazuje, že jsou tyto platební způsoby na vzestupu a upozaďují platby v hotovosti. Díky inovativní a důvěryhodné globální síti Visa může každý platit rychle, pohodlně a bezpečně na více než 100 milionech míst ve více než 200 zemích,“ říká Petr Polák, Country Manager pro Českou republiku společnosti Visa.

Zajímavým zjištěním je fakt, že naprostá většina Čechů (91 %) používá stejnou kartu na platby doma i v zahraničí. Pouhých 9 % používá k platbám v cizině speciální kartu. Mezi důvody, které Češi uvedli pro použití jiné karty, patří lepší kurz (34 %), větší pocit bezpečí, když nemusejí používat svou „primární kartu“ (téměř 31 %), lepší přehled o výdajích (25 %), a přístup k více měnám (20 %). Téměř polovina (49 %) českých respondentů uvádí, že při bezhotovostních platbách v zahraničí nejraději použije bezkontaktní kartu a čtvrtina (24 %) pak upřednostňuje použití chytrého telefonu či chytrých hodinek pro bezdotykové platby.

Během dovolených, návštěv zahraničních měst či nakupování za hranicemi upřednostňují Češi platby kartami či chytrými zařízeními. Kde Češi v zahraničí utrácejí za použití karty či chytrého telefonu/hodinek nejčastěji? Na čerpacích stanicích (80 %), při nákupu potravin (70 %), v lékárnách (69 %), v restauracích (téměř 63 %), a v neposlední řadě i za zábavu, mezi kterou patří galerie, muzea či zábavní parky (60 %).

Češi opět začínají cestovat

Výsledky studie ukazují, že by na dovolenou delší než tři dny chtělo v roce 2022 vycestovat 41 % Čechů. Velmi podobné výsledky vyšly v Polsku a Bulharsku (40 % a 42%), naopak Slovinci prokázali znatelně větší chuť po dovolené za hranicemi (téměř 62 %). Každý čtvrtý Čech letos navíc uvažuje i o prodlouženém víkendu v zahraničí. Podobně jsou na tom také Poláci.

„Ve Visa dlouhodobě věříme v pozitivní sílu cestování a cestovního ruchu. Tvoří ekonomické příležitosti a pracovní místa a přináší mezikulturní pochopení a vzájemné poznání. Studie CEE Travel and Payment Intentions Study společnosti Visa 2022 dokládá, že se Češi chtějí vrátit k předpandemickým cestovním návykům. Návrat k cestování, ať už na delší dovolenou, na prodloužený víkend nebo na nákupy za hranice, dokazuje, že si čeští spotřebitelé znovu budují důvěru. To je dobrým znamením pro oživení mezinárodního cestování i přeshraničních transakcí,“ říká Petr Polák, Country Manager pro Českou republiku ve společnosti Visa.

Studie ukazuje, že zhruba 50 % Čechů chce letos jet na dovolenou jednou. To stejné platí pro Maďary (50 %), Poláky (52 %) a Slováky (přes 47 %). Velká část Čechů by letos ráda jela na dovolenou vícekrát: dvakrát až třikrát (téměř 35 %), čtyřikrát až pětkrát (téměř 8 %), více než pětkrát (téměř 4 %). Necelých 42 % Čechů si své dovolené plánuje s několikaměsíčním předstihem a zhruba 26 % začíná plánovat měsíc před odjezdem. Nejoblíbenějšími prázdninovými destinacemi pro Čechy v roce 2022 jsou Chorvatsko (přes 32 %), Řecko (téměř 27 %) a Itálie se Španělskem (obě země zhruba 20 %).

Kromě klasických prázdninových pobytů mají v roce 2022 Češi v plánu i krátké víkendové pobyty ve městech. Mezi tři neoblíbenější destinace pro Čechy patří Vídeň (přes 26 %), Řím (přes 20 %) a Paříž (téměř 20 %). Až 45 % respondentů chce letos absolvovat dva až tři takové výlety. 31 % se pak spokojí s jednou cestou. Co se plánování prodloužených víkendů týče, tak 33 % začíná měsíc předem a 22 % to nechává až na týden až dva před odjezdem.

U zahraničních cest za prací můžeme sledovat klesající popularitu. Pouze něco málo přes 6 % Čechů plánuje cestovat za hranice z pracovních důvodů. Z toho téměř 32 % pak letos plánuje absolvovat dvě až tři služební cesty a 21 % to vidí pouze na jednu.

Ze studie společnosti Visa vyplývá jeden zajímavý aspekt letošního cestování: pouhých 18 % českých respondentů má letos v úmyslu vyrazit za nákupy do jedné ze sousedních zemí, avšak z toho každý třetí plánuje takové cesty minimálně dvě až tři. Jako hlavní destinace pak Češi volí Německo (55 %), Polsko (54 %) a Rakousko (31 %). Téměř 30 % respondentů nákupní cesty neplánuje předem.


[1] Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2022 zahrnuje Polsko, Českou republiku, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Slovensko, Slovinsko a Chorvatsko. Studii provedla výzkumná společnost Valicon v období od dubna do května 2022 na celkovém reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18–65 let v každé zemi.