Press Releases | Visa

New Detail

Češi si již zvykli v supermarketu platit kartou

23/03/2016

Press Release Image

PRAHA, ČESKÁ REPUBLIKA, 23. března 2016 – Dříve běžný postup „nejprve do bankomatu, poté do supermarketu“ je na ústupu. Podle nejnovějších statistik Visa Europe roste počet plateb i objem útrat přímo u obchodníka na úkor výběru z bankomatu.

Zatímco v prosinci 2014 proběhlo zhruba 1,32 milionů výběrů z bankomatu za bezmála 6,2 miliardy korun, o rok později bylo výběrů 1,23 milionů za 6 miliard korun. Naopak přímo v supermarketu se v prosinci 2014 událo bezmála 6,45 milionů plateb prostřednictvím Visa karty s útratou za zhruba 3,7 miliardy korun a v loňském prosinci to bylo již 10,9 milionů transakcí za rekordních 6,2 miliard korun. V letošním roce se rozdíl mezi oběma druhy plateb pravděpodobně ještě zvýší.

„Je to jasný trend a ukazatel, jakým směrem se budou spotřebitelé v budoucnu ubírat. Místo mincí a bankovek budou Češi čím dál častěji využívat svou platební kartu, samozřejmě bezkontaktní. Určité dřívější obavy zákazníků z možného zneužití karet postupně mizí, protože zkušenost těch, kteří kartu již nyní při nákupu používají, je pozitivní. Vědí, že bezpečnost, pohodlnost a jednoduchost placení kartou nejsou jen prázdná slova, nýbrž se staly běžnou realitou,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Šperky, benzín, oblečení – zboží, za které Češi nejvíce platí kartou

Vedle již zmíněného placení v supermarketu a výběru z bankomatu využívali v prosinci 2015 Češi nejvíce svou Visa kartu pro nákup luxusnějšího zboží, jako jsou šperky, následované placením pohonných hmot u benzinových pump a nakupováním oblečení. Velmi podobně tomu bylo i o rok dříve.

„Ve většině těchto odvětví meziročně výrazně vzrostly obraty i počty transakcí s jedinou výjimkou, a tou je placení na čerpacích stanicích. Zde došlo k poklesu útrat, který byl způsobený především postupným snižováním cen pohonných hmot. Každopádně placení kartou je dnes na benzinkách naprostým standardem a mít platební terminál je existenční nutnost každého provozovatele,“ dodává Gajdoš.

K dalším prodejním kategoriím, kde Češi rádi platí kartou, patří segment pronájmu aut, zdravotních potřeb nebo kutilských potřeb.

Češi by rádi kartou platili u zubaře nebo kadeřníka

I když obliba bezhotovostních plateb rok od roku roste, stále je mnoho míst, kde člověk kartou nezaplatí, i když by chtěl. Podle průzkumu Visa Europe by 69 % procent Čechů rádo zaplatilo kartou za návštěvu u zubaře, 61 % by zase uvítalo platební terminál v kadeřnictví a 58 %
i v menších obchodech. Celých 49 % Čechů by pak kartou chtělo platit ve veřejné správě.

Řešením pro tyto typy provozoven by podle Marcela Gajdoše mohly být v západní Evropě čím dál populárnější mobilní platební terminály (mPOS). Dobrým příkladem je Itálie, kde loni došlo k ohromnému boomu mPOS technologie v důsledku legislativní změny, která obchodníkům přikazuje akceptovat karty u plateb převyšujících 30 euro. I v České republice je tento typ placení na vzestupu. Tuzemské banky, které mPOS terminály obchodníkům nabízejí, hlásí rostoucí zájem o tuto technologii.

„Naší vizí je prostřednictvím mPOS terminálů umožnit přijímat platby kartou všem obchodníkům a poskytovatelům služeb, bez ohledu na velikost jejich podniku nebo místo, kde svůj obchod provozují. Technologie mPOS představuje levné, přenosné a velmi jednoduché řešení pro kohokoli,“ dodává Marcel Gajdoš.

Zdroj grafu: Transakce procesované asociací Visa Europe