Innovation

Pět trendů v platbách pro rok 2023

Ve Visa jsme pro vás připravili pět trendů v oblasti plateb, které budou definovat rok 2023.

Woman paying for ticket

1. S návratem cestování se zvýší zisky maloobchodu

V roce 2022 došlo k obnovení cestování po celém světě, zejména díky otevření hranic. Restart cestování uvolnil pozastavenou spotřebitelskou poptávku v jednotlivých regionech. Tento trend bude pokračovat i v roce 2023, umocněn otevřením hranic v Asii a Tichomoří. Dle statistik Visa mezi červnem a srpnem roku 2022 plošně narostla průměrné utracená částka na jednoho cestujícího v zahraničí. To platí jak pro maloobchod, tak i pro běžné cestovní výdaje jako jsou hotely, restaurace a zábavní průmysl. Zpočátku nárůst poháněli bohatší cestovatelé a lidé trávící v zahraničí delší dobu. S tím, jak se cestování vrací k normálu a rozšiřuje se i základna cestovatelů, tak se vyrovnává i útrata v maloobchodu a v ostatních cestovních výdajích.  

Služební cesty se zatím obnovily pouze částečně. Někteří turisté tak využívají levnějších nabídek v pracovně atraktivních zahraničních lokacích. Za hotel turisté platí méně až v 7 z 10 destinacích v porovnání s rokem 2019.  Přestože destinace zaměřené na pracovní cesty opět získávají půdu pod nohama, výhodné nabídky pro osobní cesty budou přetrvávat. Hotely a cestovní kanceláře udržují vyšší ceny pro cestující za prací, a zároveň využívají zlevněné sazby pro turisty, aby vyrovnaly rozdíl v dostupnosti.

Vzhledem k tomu, že některé hranice stále čekají na otevření, např. s Čínou, bude i nadále cestovní ruch růst a s ním i související maloobchodní prodeje.  Dle údajů společnosti Visa se nákupy zahraničních turistů vrátily do normálu v 63 % z 500 nejoblíbenějších destinací před pandemií. Toto číslo v roce 2023 pravděpodobně dále poroste.

2. Spotřebitelé přistoupí k udržitelnosti vědoměji a smysluplněji

Letos se bude více lidí přesouvat na kratší i delší vzdálenosti – denně za prací, o víkendu za odpočinkem nebo na zahraniční dovolené. Zároveň si lidé uvědomují, že tyto vzorce chování mají vliv na udržitelnost a změnu klimatu. Podle nedávné studie společností Skift and McKinsey bylo až 40 % cestujících na světě ochotno zaplatit minimálně o 2 % více za uhlíkově neutrální letenky. Reálná data však ukazují, že tak ve skutečnosti učinilo pouze 14 % cestujících. Do roku 2023 očekáváme nárůst udržitelných možností, a tak i silnější hlas spotřebitelů. Nabídky, jako je balíček Visa Eco Benefits nebo partnerství s Ecolytiq, poskytují spotřebitelům přístup k výhodám a informacím. Získají např. povědomí o současném klimatu a možnosti vypočítat si vlastní uhlíkovou stopu. Díky tomu mohou snadněji vybírat udržitelnější produkty při nákupech.

Do slovníku se nyní dostává tzv. recommerce – slovní spojení pro cirkulární obchod, ve kterém je pronájem, doskladnění, opravy, přeprodej, vracení a redistribuce zboží založena na udržitelnějších možnostech. 69 % spotřebitelů, kteří se zúčastnili nedávného průzkumu Visa, uvedlo, že by si vybrali malopodnikatele na základě aktivit, které odpovídají pravidlům recommerce. V nadcházejícím roce očekáváme také uvedení více odměn za platby kartou. Cílem je podporovat spotřebitele, kteří si vybírají udržitelná řešení, a poskytnout jim nástroje, aby si mohli představit dopad svých aktivit.  

Klíčovou roli v rozhodování, zda zvolit udržitelnější řešení, bude hrát pohodlí. Příkladem je placení kartou v MHD bez nutnosti přemýšlet o tom, zda s sebou máme dostatek hotovosti nebo si ji musíme před cestou vybrat z bankomatu. Průzkum Future of Urban Mobility společnosti Visa zjistil, že drtivých 91 % dotázaných cestujících očekává, že budou moct během své cesty platit bezkontaktně. Očekáváme, že se bezkontaktní placení jízdného stane standardem pro veřejnou dopravu – přináší integrovanější, efektivnější a udržitelnější možnost pro cestující i poskytovatele veřejné dopravy. Visa překonala v roce 2022 jednu miliardu bezkontaktních transakcí v dopravě za pouhých deset měsíců, a fiskální rok nakonec uzavřela s více než 1,2 miliardami. Neočekáváme žádné zpomalení.

3. Přichází 3.0 éra v B2B

Inovace v B2B platbách podnítí další vlnu digitální transformace. Od roku 2023 zaznamenáme novou éru B2B plateb – takovou, kde globální B2B obchod bude digitální, bezpečný, rychlý, a flexibilní. Budeme svědky nárůstu mobilních plateb B2B. Podniky budou chtít platit telefonem a budou to chtít i po svých zákaznících. Vyšší digitalizace plateb v B2B se odrazí i v nárůstu B2B nákupů.

B2B podniky nikdy nenabízely tolik možností v online platbách jako dnes. Do roku 2025 by mělo být digitalizováno až 80 % transakcí v B2B. Digitalizace obchodních procesů bude úměrně urychlovat B2B transakce v neprospěch papírových šeků a faktur. Týmy, které řeší např. plnění pohledávek, už dnes pozorují značné výhody v zasílání elektronických faktur a přijímání digitálních plateb. Také stále více vlád dělá pokroky v digitalizaci plateb, ať už ve formě plateb směrem k občanům nebo k dodavatelům. Banky, zpracovatelé a provozovatelé sítě pokračují v budování potenciálních případů použití virtuálních karet. Inovace setrvají, protože čím víc funkcí v ekoystému poskytují, tím více se zefektivňují platby a operace mezi podniky.

4. Během kryptozimy vzniknou nová řešení

Kryptotrhy za poslední rok zaznamenaly silnou volatilitu. Jak to s kryptoměnami dopadne, se teprve uvidí. Během tzv. kryptozimy očekáváme úpadek řady méně odolných konceptů, zatímco jiné zaměřené na uváženější přístup k novému technologickému vývoji budou dále pokračovat a přicházet se smysluplnými web 3.0 řešeními pro podniky a spotřebitele. V důsledku nedávného vývoje na trhu s kryptoměnami doufáme, že kryptoplatformy po celém světě zavedou dostatečnou ochranu zákazníků a poskytnou jim všechny potřebné informace.

V blízké budoucnosti budeme svědky pokračujícího zájmu vlád, centrálních bank, tradičních finančních institucí a fintech společností o programovatelné peníze a platby – ať už jde o CBDC, stablecoiny nebo jiné formy tokenizovaných „fiat“ peněz. Mezi smysluplné budoucí případy použití takovýchto plateb v rámci webu 3.0 patří streamování mezd, streamování mikroplateb a přeshraniční platby.

V neposlední řadě se stále více značek obrací k technologii NFT, díky které vytvářejí nové digitální zážitky a odemykají potenciál pro jejich nové použití v oblasti obchodu. Soustředí se na vytváření jedinečných avatarů, digitálních předmětů, které mají svůj protějšek i v reálném světě, a v rámci věrnostních platforem. Očekáváme, že se tento trend v roce 2023 zrychlí s tím, jak značky začnou intenzivněji usilovat o prohloubení vztahů se svými zákazníky. To může vést k rozšíření obchodních aktivit, plateb a věrnostních a odměnových programů.

5. Podvody se přizpůsobí „hybridnímu“ světu

Stále více z nás přijalo hybridní pracovní režim. Toho se chytili i podvodníci, kteří drží krok s dobou a přizpůsobují jí své taktiky. Umí je na nás zacílit, ať jsme doma nebo venku, a najít nové způsoby, jak podvést spotřebitele. Stále více cestovatelů platí za letenky, hotely, jídlo a další nákupy, což vede k tomu, že i podvodníci mají stále více příležitostí, jak se dostat k citlivým údajům. S rychlým návratem cestování budeme pravděpodobně i nadále svědky nárůstu přeshraničních podvodů. Jeden nedávný průzkum společnosti Visa zjistil, že více než polovina (58 %) cestujících uvedla, že mají obavy z podvodu na svých platebních kartách při cestování.1

Nejnovější hrozbou jsou uměle vytvořené průkazy totožnosti a identifikace osob – podvodníci sestavují úplně novou osobu z dílčích částí totožnosti. Malé podniky budou i nadále cílem těchto praktik, protože často nemají zdroje ani know-how, jak pracovat s bezpečnostními nástroji a dalšími ochrannými opatřeními.

To všechno znamená, že bezpečnost společně s důvěrou zůstanou extrémně důležité. Průlomové autentizace nové generace v ochraně uživatelů, jako je EMV 3D Secure (EMV 3DS), pomáhají zabezpečit globální e-commerce v reálném čase. Digitální platební metody a řešení, jako jsou virtuální karty, budou i nadále usnadňovat a zajišťovat větší bezpečnost od nákupu letenek až po rozdělení účtů za večeři. Podniky si také více uvědomí důležitost investic do bezpečnostních nástrojů k prevenci podvodů a vytvoření pojistných podmínek, které pomohou zmírnit dopad podvodů, pokud nastanou.

Svět se posouvá

I když se digitálnímu světu velmi blížíme – i díky urychlení v době pandemie – mnoho z nás stále žije mimo tyto struktury. Až 29 % dospělých v rozvojovém světě žije mimo standardní finanční systém a 43 % dospělých v rozvíjejících se ekonomikách stále spoléhá výhradně na hotovost2. Díky přijetí digitálních technologií významně naroste produktivita. Ta má do budoucna vytvořit až 70 % nově vytvořené hodnoty v globální ekonomice. Než se k tomuto číslu dostaneme, zbývá nám ještě stále mnoho práce3.


1Based on research commissioned by Visa and conducted by Opinium and Globescan with SMBs and consumers across Europe, as well as from The Circularity Gap Report, 2021
2https://usa.visa.com/content/dam/VCOM/regional/na/us/sites/documents/veei-digital-equity-framework.pdf 3https://usa.visa.com/content/dam/VCOM/regional/na/us/sites/documents/veei-digital-equity-framework.pdf

Tag: 1a Innovation (Topic)