Research + Insights

Jak vznikl cirkulární obchod a půjčovna z dětského světa EBUU

Povídat si nebudeme s nikým jiným než s Kristýnou Farkašovou, matkou projektu EBUU. Jedná se o první českou půjčovnu a cirkulární obchod se zbožím z dětského a mateřského světa.

kristyna farkasova

Společnost Visa využívá svou globální síť k tomu, aby lidi a firmy podpořila v recommerce.

Co to recommerce vlastně znamená? Recommerce definujeme jako způsob nákupu, opětovného použití a sdílení zboží a služeb. Zahrnuje obchodní modely a činnosti, jako je opětovný prodej (resale), oprava (repair), pronájem (rental), doplnění (refill), vrácení (return) a přerozdělení (redistribute). 69 % spotřebitelů, kteří se zúčastnili nedávného průzkumu Visa, uvedlo, že by si vybrali obchod, který by jim pomohl se zapojit do recommerce aktivit. Visa využívá svou globální síť, aby lidem a podnikům usnadnila, zpřístupnila a zpříjemnila přehodnocování životních rozhodnutí, a urychlila tak přechod k udržitelné budoucnosti. Naším cílem je pomáhat lidem a podnikům udělat jednoduché kroky směrem k regenerativní ekonomice. Poskytujeme jim za tímto účelem vzdělání, povzbuzujeme je k akci a představujeme nová řešení. Příkladem takového projektu je místní EBUU.

 

 

 

 

Jak se zrodil nápad na půjčovnu dětského oblečení, který přerostl v cirkulární obchod a půjčovnu čehokoliv z dětského a mateřského světa?

Odpověď: Samotná půjčovna mě napadla, když byl syn miminko a po takové službě jsem sama zatoužila. Postupem času se vyvíjí dle potřeb našich zákaznic, takže neustále přidáváme nové produkty a služby podle toho, po čem volají uživatelé půjčovny a e-shopu.

Kdy jste si uvědomila, že EBUU nebude jen koníčkem, ale Vaším živobytím?

Odpověď: Před rokem jsem byla postavena před otázku, zda zůstanu v reklamním světě či s investorkou rozjedeme EBUU. Pokud bych to nezkusila, asi by mě to vždycky mrzelo.

Jak se Vám daří skloubit podnikání s mateřstvím? Jelikož jste byla zařazena mezi výběr Udržitelných firem roku 2022 na CC.cz a také oceněna živnostníkem roku v soutěži Vodafone, tak asi velice dobře.

Odpověď: Velice dobře je asi nadsázka. Teď už si to sedlo, ale pro každou mámu je těžké najít balanc mezi rodinou, zaměstnáním a sama sebou. Učím se to brát s nadhledem a moc tomu nepodléhat. Je to prostě tak a nejsem jediná. Snažím se tu cestu si zároveň užívat a být vždy tady a teď a netrápit se tím, že zrovna nedělám něco jiného.

Jak rozšiřujete svůj sortiment? Od oblečení, vitamínů až po přírodní drogerii?

Odpověď: Dětské spotřební věci rozšiřujeme zejména díky našim zákaznicím a zákazníkům, kteří s námi mohou půjčovat a prodávat. Nové produkty vybíráme z řad kvalitních dodavatelů podle našich hodnot - kvality a úspory času a peněz. V současnosti nabízíme produkty od oblečení přes hračky, produktů ke kojení a mateřství až právě po veganské vitamíny, kosmetiku a drogerii. Naše zákaznice najdou na jednom místě předvýběr kvalitních produktů pro každodenní použití.

Kde získáváte oblečení, které na EBUU prodáváte?

Odpověď: Většinu kusů s námi prodávají a půjčují rodiny přes program Roztoč to s EBUU, něco je darované a něco z našich zdrojů. To se týká veškerého sortimentu, nejen oblečení. Po tolika letech už je to jednodušší.

Zajímáte se dlouhodobě o módu a udržitelnost?

Odpověď: Ano, patříme mezi slow fashion projekty a je to náš denní chleba a filozofie. Postupným půjčováním dokážeme na dětském šatníku do prvního roku života dítěte ušetřit spotřebu vody, kterou by vypila 120členná vesnice za 2 roky. Na udržitelnost myslíme i při balení objednávek. Ty z půjčovny balíme do vratných obalů Repetebox a do vratných biobavlněných batůžků. Na zakoupené produkty nepoužíváme tašky, maximálně je zabalíme do ekologického papíru. Při výběru každého našeho kroku se snažíme řídit udržitelností.

Kdo je Vaší inspirací? 

Odpověď: Každá zákaznice, která s námi sdílí své příběhy, potřeby a trápení. Snažíme se tu pro ně být. Z lidí, co jsem nepotkala, to je třeba Vivienne Westwood, Patti Smith, Edith Eva Eger.

 

kristyna farkasova picking up item

 

Jak přistupujete ve Vašem e-shopu k inovacím?

Odpověď: Jsme maličkatý tým, takže spousta věcí je “home made” a na delší lokte. Rozhodně ale nestojíme na místě a snažíme se začleňovat zejména prvky, které zákazníkovi ušetří cestu k nákupu respektive půjčce.

Uživatelská zkušenost a inovace v oblasti plateb, jak jdou v EBUU tyto dvě věci dohromady?

Odpověď: Snažíme se začleňovat všechny inovace, po kterých naši zákazníci volají, a které jsou v možnostech e-shopového řešení. Dnešní doba si žádá co nejrychlejší a nejpohodlnější platby. Většina plateb probíhá, především online, kartou či převodem.

Jak nákup na EBUU probíhá? Je v něčem jiný?

Odpověď: Je naprosto totožný jako na kterémkoliv jiném e-shopu. S tím rozdílem, že si místo velikostí “S” a “M” vybíráte varianty “Půjčit” a “Koupit”. Platební metody vycházejí z klasických zvyklostí, aby prostředí bylo přívětivé pro zákazníka.

 

Visa´s Recommerce Manifesto - 6 Opinium Research, 2022

Tag: Travel Insights